Blog schrijven in ICM BlogLab

Je gaat dus een blog schrijven en dit publiceren op ons bloglab.

Hoe werkt het blog schrijven?

Omdat je met WordPress werkt, hoef je eigenlijk niets van html-codes of programmering af te weten. Wel is het handig je een klein beetje in te lezen, zodat je wel ongeveer weet wat er gebeurt. Daarover vind je op de DLO wat basisinformatie. Hier beperk ik me tot de meest praktische zaken over de werking van WordPress.

Continue reading

Inger Strietman over Gezond egoïsme

Van kleins af aan leren we te denken aan de ander. Maar in onze maatschappij vergeten we vaak dat je ook moet denken aan jezelf. Zo blijf je als persoon in balans. Door op een compassievolle manier met jezelf om te gaan, kun je blijven geven. Hoe dat zit en hoe Inger Strietman, expert op het gebied van Gezond egoïsme en schrijver van de bestseller ‘Mag ik even mijn aandacht?‘, dat zelf doet legt ze in dit artikel uit.

Wie is Inger Strietman?

Inger was niet altijd een expert in gezond egoïsme. Daar was een burn-out voor nodig, waardoor ze zichzelf flink tegenkwam. Ze leerde keuzes te maken voor zichzelf en ziet zichzelf inmiddels dan ook als een ervaringsdeskundige op dit gebied. Terugkijkend noemt ze zichzelf streberig. De wens om het altijd goed te willen doen, een goede vriendin te zijn en iedereen genoeg aandacht te geven zorgde ervoor dat ze steeds vaker fysieke klachten kreeg. Denk aan steeds regelmatiger keelpijn of grieperig.

Als iemand wilde afspreken en Inger zag dat ze ruimte in haar agenda had, vulde ze die. Zo ging ze door, tot die vol zat. Waar een volle agenda voor anderen werkt, geldt dat niet voor Inger: “Hoe meer rust en tijd ik voor mijzelf neem, des te meer creativiteit en inspiratie ik ervaar”. Die rust zorgt dat ze anders naar de wereld kijkt maar ook meer productiviteit ervaart. Dit kan door een wandeling, sporten of creatief bezig zijn. Door voor jezelf te zorgen en bewust te kiezen wat goed voor jou is, laad je je eigen batterij weer op.

Hoe pas je gezond egoïsme toe op de werkvloer?

Sinds corona niet meer zo aanwezig is in onze levens, werken we weer regelmatig op kantoor. Dat gaat gepaard met drukke kantoortuinen en een hoop mensen om ons heen tijdens de koffie- en lunchpauzes. Logisch dat we ons soms wat overweldigd voelen. Hoe kunnen we gezond egoïsme dan op de werkvloer toepassen? Ga na wat jij fijn vindt aan thuiswerken en waar je tegen opziet op kantoor. Bijvoorbeeld veel geluid. Heb je tijdens het thuiswerken ervaren dat je goed werkt in stilte? Koop dan een koptelefoon met noise-canceling functie, zodat je ook op kantoor in stilte kunt werken. Of ben je liever in de namiddag vrij? Begin dan een uur eerder als je werk dit toelaat.

Bewaak je grenzen

Misschien vind je je werk erg leuk, maar merk dat je te vaak over je eigen grenzen gaat. Dit kan zorgen voor stress of minder zin in je werk. Volgens Inger is het dan belangrijk niet te lang te blijven hangen in dat gevoel maar om in te checken bij jezelf. Hoe bewaak jij je eigen grenzen? Ga na hoe jij je werkweek het liefst zou indelen, inclusief de verantwoordelijkheden, je ritme en de projecten die daarbij horen. Wanneer je weet wat jou het beste past, kun je het hier ook op kantoor over hebben.

In gesprek met je werkgever

Het is logisch dat een werkgever het niet fijn vindt om te horen dat een werknemer ‘het wat rustiger aan gaat doen’. Door met een plan te komen, maak je het probleem waar jij tegenaan loopt praktisch voor je werkgever. Je pakt zo zelf de regie. Redeneer je plan niet vanuit zelfzorg, maar vanuit dat je jezelf effectiever in wilt zetten voor een bepaalde doelstelling. Stel dat je bij vier projecten minder goed presteert dan je zou willen. Dan is het beter als je er drie hebt waar je vol op kunt focussen. Benoem dit richting je werkgever!

Benoem ook eventuele oplossingen voor het project waaraan jij niet langer kunt bijdragen, kan een andere collega dat oppakken? Toon daarin leiderschap. Zo ga je naast je baas staan en laat je zien dat je een gezamenlijk doel hebt. Je wordt een gesprekspartner, maar kiest wel voor jezelf door een project te laten gaan.

Check regelmatig in bij jezelf

Neem ook voor werk begint een moment waarbij je incheckt bij jezelf. Hoe zit ik erbij vandaag, hoe is mijn energie en hoe voelt mijn lijf aan? Dit kan door een bodyscan, of via een app. Er zijn er vele die je hierbij kunnen helpen. Als je niet zoveel tijd hebt, adem dan een paar keer diep in en uit en laat je aandacht langs je hoofd en schouders gaan. Dit klinkt onlogisch, zeker als je overloopt van de taken, maar het werkt juist voor je productiviteit. Als je weet hoe jij je voelt, kun je jouw dag daarop aanpassen. We denken dat alles vaststaat en in beton gegoten is, maar je kunt vaak makkelijker dan je denkt die ene afspraak doorschuiven of een dagje thuiswerken. Of open eens een keer niet je mailbox, zodat je gefocust aan de slag kunt.

Wat te doen na een burn-out? Tips van Inger Strieman

Een burn-out zorgde er uiteindelijk voor dat Inger niet langer door kon gaan met haar overvolle agenda en weinig tijd voor zichzelf. Het voelde voor haar als een reset, waar ze heel bewust moest bepalen wat haar aandacht en energie verdiende. Wat zijn haar tips als je net uit een burn-out komt en jezelf centraal wilt stellen? Wat zijn de eerste stappen om voor jezelf te kiezen? Zelf wilde Inger de burn-out ontzettend graag oplossen. Ze ging krampachtig op zoek naar controle over de situatie en wilde een plan. Ze ging zich beter voelen toen ze stopte met zoeken naar dé oplossing. De frustratie dat ze zoveel wilde maar zo weinig meer kon was enorm.

Het is dan ook geen situatie die is te accepteren van de ene op de andere dag. Het is een lastig proces want je hoopt ooit weer beter te worden en herkent jezelf niet meer. Doordat we in een samenleving leven waar het lijkt alsof alles maakbaar is, voelt het alsof ongelukkig zijn je eigen schuld is. Alsof een burn-out of onzekerheid eenvoudig op te lossen is. Maar ook accepteren dat het leven soms even tegenzit hoort bij gezond egoïsme. Accepteren dat je nu niet de beste versie van jezelf bent.

Inger noemt nog een paar andere tips: “Als je van jezelf weet dat je snel ja zegt, neem dan eens bewust de tijd voor een keuzemoment. Als iemand je wat vraagt, vertel diegene dat je er later op terugkomt. Zo creëer je ruimte om bij jezelf in te checken. Wees daarbij eerlijk als het te veel wordt, dat je er geen project of verantwoordelijkheid bij kunt hebben. Of dat je wellicht andere interesses of een ander energieniveau hebt. Reflecteer achteraf ook eens op de keuzes die je gemaakt hebt. Waren het de juiste keuzes?”

Wil je meer weten? Kijk dan op het ICM Bloglab voor meer blogs.

Heb je moeite met snel in slaap vallen?

Oorzaken en tips om snel te slapen

Gezonde nachtrust maakt onderdeel uit van een gezonde levensstijl


Sneller in slaap vallen
Heb je moeite met snel in slaap vallen? Dan ben je één van de miljoenen mensen die hiermee worstelt. Je zal dan merken dat jouw gedachtes in bed elke kant op gaan en je lichaam maar woelt en draait, terwijl jij gewoon in slaap probeert te vallen.

Slapeloosheid
Niet alle slapeloosheid is hetzelfde. Mensen ervaren slapeloosheid op verschillende manieren. Zo is er slapeloosheid op korte termijn, welke optreedt gedurende een korte periode (enkele nachten) en chronische slapeloosheid die wel drie maanden of langer kan aanhouden. Voor veel mensen is “het in slaap vallen” (begin van de slaap) het belangrijkste probleem , anderen worstelen juist met het “doorslapen” (slaaponderhoud).

Oorzaken waarom je niet snel in slaap valt
Er zijn talloze oorzaken van slapeloosheid. Ook kunnen meerdere factoren een rol spelen. Het slechter slapen kan vervolgens weer andere gezondheidsproblemen veroorzaken of juist verergeren, waardoor er een complex ontstaat van oorzaak en gevolg.

Slapeloosheid en stress
Zo kan stress een uitdaging vormen voor een goede nachtrust. De stressreactie kan te maken hebben met je werk, school, sociale relaties, etc. Het zijn allemaal verschijnselen van spanning en een verhoogde waakzaamheid. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor het gemakkelijk in- en doorslapen.

Slapeloosheid en onregelmatige slaapschema’s
Het belangrijkste ritme van de biologische klok is het 24-uursritme. Dit ritme noemen we ook wel het “circadiaanse ritme” (circa betekent ongeveer, dia betekent dag). Het regelt jouw slaap-waakritme. Maar ook bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur, hartritme en hormoonafgifte.

Verstoord dag- en nachtritme
In een ideale wereld volgt de biologische klok dus het dagelijkse patroon van dag en nacht. In werkelijkheid hebben veel mensen echter slaapschema’s die een verkeerde uitlijning van het circadiaans ritme veroorzaken. Twee bekende voorbeelden hiervan zijn de jetlag en ploegendiensten.

Ongezonde levensstijl
Ongezonde gewoonten en routines met betrekking tot een bepaalde levensstijl kunnen eveneens het risico op slapeloosheid verhogen.

Redenen van slaapproblemen:

  • de hersenen tot laat in de avond gestimuleerd blijven, bijvoorbeeld door lang te werken, videogames te spelen of andere elektronische apparaten te gebruiken.
  • laat in de middag dutten, kan je slaaptiming verstoren en het moeilijk maken ’s nachts in slaap te vallen.
  • lang uitslapen met als doel de verloren slaap in te halen, kan de biologische klok verstoren en het moeilijk maken een gezond slaapritme aan te houden.
  • Cafeïne en/of nicotine zijn stimulerende middelen die urenlang in je systeem blijven. Alcohol, weliswaar een kalmerend middel, kan ook de slaapcyclus verstoren. Het eten van zware maaltijden en gekruid voedsel (met name op de avond) kan lastig zijn voor de spijsvertering en tot slaapproblemen leiden.

Hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?
Wetenschappelijk onderzoek maakt duidelijk dat slapen op elke leeftijd essentieel is. Slaap stimuleert de geest, herstelt het lichaam en versterkt vrijwel elk systeem van je lichaam. Maar hoeveel slaap hebben we echt nodig om deze voordelen te krijgen?

Kwalitatieve slaap per nacht
De richtlijnen van de National Sleep Foundation adviseren dat gezonde volwassenen tussen de 7 en 9 uur kwalitatieve slaap per nacht nodig hebben. Baby’s, jonge kinderen en tieners hebben meer slaap nodig om hun groei en ontwikkeling mogelijk te maken. Ook 65-plussers zouden minimaal 7 tot 8 uur per nacht moeten slapen.

Tips om snel in slaap te vallen:
Vier praktische slaaptips die jij direct toe kan passen om beter te slapen:

Slaaptip 1:
Jezelf forceren om in slaap te vallen gaat niet werken

Slaaptip 2:
Creëer een avondroutine voor het slapen gaan

Slaaptip 3:
Neem ook ’s middags geen kopje koffie meer!

Slaaptip 4:
Zorg voor regulariteit

Meer informatie en tips om snel in slaap te vallen? Ga naar www.passievoorslapen.nl

Slaap lekker!

HOLLAND’S GOT TALENT: PUBLIEK GEZOCHT

Hollands Got Talent publiek
Holland’s Got Talent

Holland’s Got Talent het programma waar iedereen met talent welkom is, komt terug! Dans, zang, acrobatiek, vuurspuwen, goochelen en comedy? Alles kan én alles mag! Welke act weet de jury die bestaat uit: Chantal Janzen, Dan Karaty, Marc-Marie Huijbregts en Edson da Graça  het meest te overtuigen van zijn of haar talent en gaat naar huis met de hoofdprijs van maar liefst: 50.000,- euro? Wil jij aanwezig zijn bij de opnames van deze gevarieerde RTL4 show? Vraag dan snel de gratis kaarten aan!

Ben jij het grote talent dat we zoeken?

Holland’s Got Talent Opnames

(Data en tijden onder voorbehoud)

De opnames van de audities voor Holland’s Got Talent vinden plaats in Aalsmeer op:
Vrijdag 13 mei (halve finale 1)
Vrijdag 20 mei (halve finale 2)
Maandag 30 mei (finale)


Globale tijden opname:
19:00 – 22:30/23:00 uur
Tussen 18:15-18:45 uur dient u zich aan te melden bij de publieksbalie.


Belangrijke informatie (lees deze a.u.b. goed door!):

  • Je mag maar één show bijwonen! 
  • De minimale leeftijd voor het bijwonen van de audities is 12 jaar oud.
    Tussen de 12 en 17 jaar oud? Dan dient er ook een volwassene (18 jaar of ouder) mee te komen naar de opnames.* 
  • Je kunt maar voor één show gratis kaarten aanvragen.
  • Let op: wanneer je je hebt aangemeld geeft dit nog geen garantie voor daadwerkelijke plekken. Pas na ontvangst van de bevestiging ben je zeker van jouw plaatsen (je krijgt een SMS en mail wanneer de bevestiging is verzonden). 
  • Er zijn beperkt rolstoelplekken beschikbaar.
  • Wanneer je met de auto komt, zijn de kosten voor het parkeren (uitrijkaart): 7,50 euro. 
  • Snacks en drinken zijn op de locatie te koop.
  • Er is een door de productie bewaakte gaderobe.

Richtlijnen

  • Wij werken volgens de laatste richtlijnen van het RIVM en het COVID-19 protocol voor de audiovisuele sector, zowel tijdens de publieksopvang als tijdens de opnames. 
  • Wij werken volgens deze laatste richtlijnen NIET met de corona-toegangs-app/testen voor toegang en ook geen 1,5m afstand.
  • Mochten de richtlijnen gedurende de opnameperiode aangescherpt worden dan kan de producent beslissen om de toegangskaarten in te trekken.
  • Wij willen je met klem vragen om niet af te reizen naar de opnamelocatie wanneer je last hebt van corona gerelateerde klachten en/of corona hebt.

Meld je aan

Koop lokaal ‘Bij Toos’ Kerstpakketten uit de Achterhoek.

Koop lokale Achterhoekse kerstpakketten met streekproducten Bij Toos
Een Achterhoeks Kerstpakket met streekproducten van ‘Bij Toos’

Koop lokaal je relatiegeschenken en kerstpakketten ‘Bij Toos’

Als je vorig jaar een kerstpakket hebt gekocht voor je medewerkers is je misschien iets opgevallen: veel producten waren niet leverbaar of zijn enorm in prijs gestegen.

Marijke Rensen van ‘Bij Toos’ legt uit hoe dit komt. Marijke: “De containerkosten zijn zo hard in prijs gestegen dat leveranciers dit hebben doorbelast in de prijs. Daarnaast waren er door de tijdelijke sluiting van sommige fabrieken in landen als China, grote leverproblemen.” Dit resulteerde erin dat veel artikelen helemaal niet aankwamen of pakketten veel duurder werden dan begroot.

Door met lokale ondernemers in gesprek te gaan ontstond het idee voor ‘Bij Toos’. Een bedrijf dat kerstpakketten en relatiegeschenken samenstelt met uitsluitend Achterhoekse leveranciers. Zo houden we het lokaal en de Achterhoek heeft immers genoeg in ‘huus’.

Bedrijven in de regio zijn enthousiasts. Je wilt immers de lokale middenstand van de plaats waarin jij bent gevestigd steunen. Op deze manier kan dat. In oktober 2021 bezocht Marijke meerdere bedrijven in Zelhem en omgeving om kennis te maken. Dit resulteerde in mooie opdrachten en leuke reacties.

Marijke kijkt terug op een mooie start van haar bedrijf ‘Bij Toos’. “Ergens heeft de Corona-pandemie een positieve bijdrage geleverd,” zegt ze. Samen met de ondernemersvereniging (BOZ) van de gemeente Bronckhorst kijkt ze de komende tijd naar meer mogelijkheden om de lokale verbintenis te versterkten. Een leuke uitdaging volgens de Zelhemse, maar het Kerstseizoen komt er ook weer aan. We hebben de eerste beurzen alweer bezocht en leuke ideeën opgedaan voor dit jaar. Vanaf september is de showroom weer open en zullen we de eerste afspraken gaan inplannen.

Zoek jij voor komend jaar nog een origineel kerstpakket of relatiegeschenk? Neem dan vrijblijvend contact met Marijke op. Ze helpt je graag verder.

Bekijk hier de inspiratiefoto’s van 2021.

Mei 2022


Jeugdformaat investeert in sociale projecten

Gemeenten hebben met jeugdhulpaanbieders in regio Haaglanden afgesproken dat zij een klein percentage van hun omzet besteden aan sociale projecten. Ook wel Social Return on Investment (SROI) genoemd. Jeugdformaat investeert op basis van deze afspraak in mooie projecten die bijdragen aan een betere toekomst van jongeren.

Jeugdformaat biedt specialistische jeugd/en opvoedhulp in de regio Haaglanden. Ruim 1.000 gepassioneerde professionals werken samen aan de ondersteuning van meer dan 10.000 kinderen, jongeren en hun ouders die er op eigen kracht even niet uitkomen. Het doel van deze jeugdhulpaanbieder is het vergroten van toekomstkansen voor kinderen, jongeren en hun gezin.

“Wij zijn er voor alle kinderen, jongeren en hun ouders die het op eigen kracht even niet meer redden”

Yvette d’Hamecourt, directeur bedrijfsvoering bij Jeugdformaat, geeft aan dat het in het begin een zoektocht was hoe SROI goed handen en voeten te kunnen geven. “In overleg met onze accountmanager vanuit de gemeente Den Haag hebben we de grenzen opgezocht van wat er ingezet mag en kan worden. We hebben vrijwilligers kunnen inzetten binnen de pleegzorg die de ouders bij diverse taken en bezigheden kunnen ontlasten. Je kunt hierbij denken aan kinderen die graag willen blijven sporten bij hun eigen vertrouwde sportclubs. Sommige pleegouders kunnen de kinderen helaas niet brengen en halen. Dan biedt een vrijwilliger; in totaal hebben we nu ongeveer 50 vrijwilligers die wij kunnen koppelen aan pleeggezinnen.”

Daarnaast heeft Jeugdformaat in het hoofkantoor een medewerker met afstand tot de arbeidsmarkt????  kunnen inzetten die de koffieapparaten bijhoudt en schoonhoudt en bij de lunch hand en spandiensten verricht. Denk hierbij ondermeer aan het helpen met de afwas. De organisatie hiervan verliep via gemeenten Den Haag.

Yvette is op zoek naar andere projecten die via SROI gefinancierd kunnen worden. “Wij zouden bijvoorbeeld graag een schoonmaakbedrijf of een hovenier willen inzetten. Ook onderzoeken wij of er klasjes kunnen komen om ongeschoolde mensen toch te helpen aan een goed diploma. Daarna kunnen zij bijvoorbeeld aan de slag bij het helpen van kinderen en jongeren vanuit Jeugdformaat.” Yvette geeft hierbij wel aan dat dit niet zo eenvoudig is om te verwezenlijken. Het is wel haar `droom´ om dit te kunnen opzetten.

Wat drijft Yvette om dit werk te doen? Het maatschappelijk oog blijven houden voor kwetsbare doelgroepen is een belangrijke drijfveer voor haar. Jeugdformaat kan een bijdrage leveren dat gezinnen en kinderen waar het niet vanzelfsprekend is ook een plek in de samenleving kunnen krijgen.

Website: www.jeugdformaat.nl

E-mailadres: info@jeugdformaat.nl

April 2022


Jeugdpraktijk Groos, sociale projecten via Social Return on Investment

Gemeenten hebben met jeugdhulpaanbieders in regio Haaglanden afgesproken dat zij een klein percentage van hun omzet besteden aan sociale projecten. Ook wel Social Return on Investment (SROI) genoemd. Jeugdpraktijk Groos investeert op basis van deze afspraak in mooie projecten die bijdragen aan een betere toekomst van jongeren.

Jeugdpraktijk Groos ziet in de praktijk ongeveer 300 à 350 jongeren per jaar en bieden daarbij een hulptraject aan van ongeveer één jaar. In dat jaar bieden zij een vastomlijnde vorm van therapie waarbij het gehele systeem wordt betrokken.

Aan de praktijk zijn meerdere disciplines verbonden, welke betrokken zijn bij het vormgeven van het hulptraject, namelijk: een Klinisch psycholoog, een Kind- en Jeugdpsychiater, GZ psychologen en Orthopedagogen/Psychologen.

Verder werkt Jeugdpraktijk Groos nauw samen met partijen als Centrum voor Jeugd en Gezin, wijkteams en andere collega-aanbieders. Dit alles gebeurt altijd in goed overleg met de ouders en de cliënt.

“Wij zagen geen kinderen op maat, maar leveren maatwerk!”

Petra Reijn, Financieel Manager bij Jeugdpraktijk Groos, geeft aan dat zij in eerste instantie niet goed raad wist hoe zij SROI goed konden inzetten binnen de praktijk. “Het betreft namelijk een kleine praktijk met vooral WO geschoolde collega’s en weinig ondersteunend personeel. In overleg met onze accountmanager vanuit de gemeente Den Haag, zijn wij tot een mooi plan van aanpak voor de invulling van de SROI gekomen.

Zo hebben wij o.a. een werkplek aan diverse stagiaires kunnen aanbieden aan het eind van hun stage. Wij bieden hiermee net afgestudeerde psychologen/orthopedagogen een fijne werkplek om de benodigde werkervaring op te kunnen doen. Daarnaast hebben we nagedacht over alle andere aspecten binnen onze organisatie en zijn we bijvoorbeeld overgestapt naar een ander schoonmaakbedrijf namelijk Nelis Social Cleaning. Zij bieden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan aan.

Verder wilden wij ook buiten onze organisatie actief bezig zijn met SROI en zijn daarom een samenwerking aangegaan met de Convey Foundation. Zij begeleiden en activeren werkzoekenden en schoolverlaters naar een passende baan. Met behulp van onze bijdrage kunnen zij een extra activeringscoach aannemen en hiermee nog meer jongeren helpen aan een passende baan.”

Jeugdpraktijk Groos heeft twee locaties in Den Haag, namelijk:

Frits Diepenlaan 57, 2497 DN te Den Haag

Bazarstraat 41, 2518 AH te Den Haag

Website: www.jeugdpraktijkgroos.nl

E-mailadres: info@jeugdpraktijkgroos.nl