Blog schrijven in ICM BlogLab

Je gaat dus een blog schrijven en dit publiceren op ons bloglab.

Hoe werkt het blog schrijven?

Omdat je met WordPress werkt, hoef je eigenlijk niets van html-codes of programmering af te weten. Wel is het handig je een klein beetje in te lezen, zodat je wel ongeveer weet wat er gebeurt. Daarover vind je op de DLO wat basisinformatie. Hier beperk ik me tot de meest praktische zaken over de werking van WordPress.

Continue reading

Mogelijkheden van jouw Online event

Nog nooit was de uitdaging zo groot om een succesvol en rendabel event te organiseren. Een evenement met impact op minimaal 1,5 meter afstand, terwijl de behoefte naar kennisdeling ongekend groot is.

Het digitale platform ONlive Event maakt het mogelijk een hybride evenement neer te zetten en op een vernieuwende manier betrokkenheid te genereren voor een grote doelgroep. Door middel van virtuele breakoutsessies kunnen bezoekers dieper op onderwerpen ingaan of door middel van online videonetwerken kunnen rondetafelsessies worden uitgebreid. Het platform biedt tal van mogelijkheden, we inspireren je graag!

Die voorbeelden van Online events

  1. een meeting met break out rooms is natuurlijk 1 van de dingen die iedereen wel kent denk aan zoom meetings of via Teams maar stel dit kan dan ook met een persoonlijke tintje.
  2. Pubquiz; deel het bedrijf, vereniging of groep in kleinere groepen en doe een leuke quiz samen al is het dan online. Kan natuurlijk ook 1 tegen 50, twister of movienight. Vergeet de popcorn niet!
  3. Personeelsfeest; graag willen we elkaar live zien maar dat is niet altijd mogelijk. Het is zonde om de afdelingen alleen maar serieus te zien tijdens meetings. Heb je wel eens aan een personeelsfeest online gedacht? Met Onlive komt iedereen binnen via de plenaire ruimte waar je al wordt opgewacht en welkom wordt geheten. Er zou een dj aanwezig kunnen zijn. Na het bekende praatje zijn er diverse chatrooms waar jezelf kan kiezen met wie je lekker wilt bij kletsen. En dan gaat de bel er wordt zojuist een borrelplank afgegeven. Dat klinkt als een gezellige dag!

Voordelen Online event

  • Volledig in te richten naar eigen smaak. Naast dat we de huisstijlkleuren en het bedrijfslogo toevoegen, kan onze designer het platform volledig op maat vormgeven.
  • Al 10 jaar het meest gebruikte platform in Amerika. Geen kinderziektes, maar een gedegen en betrouwbaar platform dat zijn credits al verdiend heeft in Amerika.
  • Zonder app op alle devices te gebruiken. ONlive is snel te gebruiken via een weblink, zonder dat er een app gedownload hoeft te worden.

Ik hoop dat jullie meer inspiratie hebben gekregen. En wellicht tot snel!

Groetjes Vanessa

MIJN NIEUWE LEEFSTIJL, KOOLHYDRAATARM

Vanaf je vijftigste verandert je lichaam en je energie. Om het in het kort samen te vatten: ‘Je krijgt last van opvliegers, bent moe en… je figuur gaat van een peer- naar een appelvorm’ . 
Je kan dit gewoon accepteren, zoals ik ook deed, of je kan leefstijl aanpassen en koolhydraatarm gaan eten. Gezond, makkelijk en ook lekker.
Herken je het? 

Een spiegel voorhouden

Zelf merkte ik dat mijn figuur veranderde toen het allemaal wat tegen zat en ik ook minder ging bewegen. Ik kwam aan en accepteerde dit eigenlijk.
Ik dacht te weten waar het door kwam.

Mijn kleding zat strakker en als ik in de spiegel keek herkende ik mijzelf niet meer helemaal. ‘Maar daar kan ik wat aan doen’, dacht ik. Dus ik ging weer meer sporten en zorgen dat ik alles van de schijf van vijf binnenkreeg. 

Op één of andere manier lukte het niet echt. Ik bleek het dus toch niet echt te weten. En nu had ik er ook nog opvliegers bij gekregen.

Een nieuwe leefstijl, koolhydraatarm

Ik gaf het een beetje op. Inmiddels was het al ruim een jaar én nog meer kilo’s verder.

Op een dag kwam ik Esther tegen. Een vriendin van vroeger. En wat zag ze er geweldig uit. Energiek en strak in haar lijf. Ze vertelde dat ze koolhydraatarm was gaan eten en daarbij ook regelmatig was gaan wandelen; met weinig moeite gingen de kilo’s er af, ze had meer energie en… geen last van opvliegers meer. 

Ik was om. Ik wilde dat ook. Koolhydraatarm dat zou mij toch ook moeten lukken?!

Nu nog starten. Ik vond het lastig om de schijf van vijf te negeren, want dat was voor mij gezond eten. Toch besloot ik om los te laten wat ik gewend was en te kiezen voor zo min mogelijk en goede koolhydraten.

Helemaal ’koolhydraatloos’ voelde niet goed, dus ik verdiepte me in hoe ik koolhydraatarm kon gaan eten. Op naar mijn nieuwe leefstijl.

Beginnen met gezond koolhydraatarm eten

Ik ontdekte dat gezond, bewust en koolhydraatarm eten niet betekende dat ik niks lekkers meer kon eten. Op internet vond ik verschillende sites met lekkere recepten. 

Om zeker te weten dat ik voldoende voedingstoffen binnenkreeg vulde ik de eetmeter van het voedingscentrum in. Zo kreeg ik een goed overzicht van wat en wanneer ik at en of het bij mijn levenswijze paste.

Zo verruilde ik muesli met yoghurt voor Griekse Yoghurt met havermout, ongezouten noten en blauwe bessen.
Best te doen dus, dat koolhydraatarm eten. 

Ik ontdekte veel lekkere recepten. Bijvoorbeeld op ‘Jesfood_on_the_move’, op Instagram. En inmiddels ben ik zelf ook handig geworden in koken en bakken met weinig koolhydraten.

Als het jou nou ook iets lijkt om koolhydraatarm te eten, volg dan bijvoorbeeld de link hierboven naar het Instagram account. Er staan heerlijke recepten en ook leuke wandelroutes op.

Tips om koolhydraatarm eten vol te houden

Ik heb ervaren dat gezond en koolhydraatarm eten geen straf hoeft te zijn. 
Ik maak gezonde keuzes en daarnaast ga ik ook soms ook, bewust, iets buiten het boekje. 

In het weekend doe ik dus gewoon mee met een wijntje met een borrelplank en af en toe neem ik tussendoor een dropje (gezoet met Stevia). 

Het variëren en niet té streng zijn werkt voor mij goed om mijn nieuwe leefstijl vol te houden. Inmiddels is gezond, en nog steeds lekker eten, heel gewoon geworden.

En … ik zit weer lekker in mijn vel! 

Wil je weten waarom je meer energie krijgt van koolhydraatarm eten? Lees dan mijn volgende blog.

“Bij STEP kan je leren en verder komen”

Dit is het verhaal van cursist Sherin (57 jaar).

Sherin volgt tijdens de lockdown Nederlandse les met haar mobiel

Sherin komt uit Afghanistan en is ruim 20 jaar in Nederland. Ze heeft vijf kinderen grootgebracht die nu op eigen benen staan. Omdat ze zichzelf nu verder wil ontwikkelen meldde Sherin zich bij STEP. “Ik dacht ik ben te oud maar ik leer nog steeds bij. Nu is het mijn tijd!” Sherin wil graag werken maar eerst wil ze haar taalgebruik verbeteren. “Ik wil graag een opleiding volgen zodat ik in de zorg kan werken. Ik doe nu zoveel mogelijk activiteiten bij STEP. Zo volg ik een Nederlandse taalcursus, een schrijfles en oefen ik de taal met een taalcoach.”

Begeleiding

Sherin krijgt begeleiding van Rachida, trajectbegeleider bij STEP. Samen maken ze een plan om te zorgen dat Sherin verder komt. Rachida vertelt: “Sherin heeft veel energie en ze wil heel snel gaan. Naast alle lessen wil ze dolgraag vrijwilligerswerk doen. Maar corona beperkte die mogelijkheden. Toch is het goed dat ze niet te veel hooi op haar vork neemt.” Naast de lessen die Sherin bij STEP volgt, past ze ook nog op haar kleinkind en is ze mantelzorger voor haar moeder.

Blij met STEP

Sherin is blij met haar trajectbegeleider en met STEP. “Door STEP ontwikkel ik mezelf. Mijn trajectbegeleider motiveert mij. Het is nooit te laat om te leren, zegt zij. Ze heeft me met open armen ontvangen en luistert naar wat ik wil bereiken. Ik maak bij iedereen die ik ken reclame voor STEP: bij STEP kan je leren en verder komen.”

Je vakantiefoto’s, beter om te zien… en leuker om te doen!

Vakantiefotografie: het kan altijd beter – en leuker! Bijna iedereen heeft nu een fotocamera met mogelijkheden waar je tien jaar geleden slechts kon dromen. We kunnen allemaal ook veel leren van de ‘beroeps’. Hun lange ervaring is onvervangbaar, maar er zijn genoeg professionele weetjes en gewoontes die elke vakantiefotograaf een straatlengte beter maken.

Voorbereiden = voorpret

Eigenlijk zou je vóór je vakantie al moeten nadenken over de presentatie van je vakantiefoto’s ná de reis. Zeg nu zelf: een mooie, evenwichtige serie op een tablet, in een mooi glanzend boek of op een webpagina – het is allemaal beter dan een willekeurige reeks fotootjes op een klein telefoonscherm. Welke onderwerpen vind jij leuk en wat vinden anderen ook leuk? Wat is typisch voor je vakantiebestemming?

Ik maak veel beeldmateriaal voor mijn reisgidsen zelf. Die ervaring heeft me geleerd: maak een ‘boodschappenlijst’ van onderwerpen die je er graag in wilt hebben. Het geeft je onderweg rust in je hoofd als je naar bepaalde dingen kunt uitkijken. En als je ontspannen bent, sta je ook meer open voor mooie verrassingen. Een extra tip voor onderweg: geef op wedstrijdjes beluste reisgenoten onderweg punten als ze een mooi plaatje voor je lijst spotten.
Als je eenmaal weet welke onderwerpen je gaat zoeken, kun je thuis al uitzoeken welke keuzen, welke filters het beste werken voor welk onderwerp. Dan gaat er onderweg meer ‘vanzelf’ goed en heb je meer plezier van je vakantie én van je foto’s.

Reisfotografie bestaat niet

Ook al noemt de camerahelden die voor bladen als National Geographic eropuit trekken zich misschien ‘reisfotografen’, reisfotografie bestaat niet. Stel, je fotografeert een prachtige bloem in Afrika, is dat reisfotografie? Of een Chinees fotografeert een mooie bloem in jouw tuin – hoe is dat dan anders wanneer jíj die bloem zou fotograferen? Nee, als je een reisgids of reisblad openslaat, zie je stadsgezichten, gebouwen, landschappen, dieren, portretten enzovoort. Oftewel: straatfotografie, architectuurfotografie, natuurfotografie, portretfotografie. Al die dingen heb je ook thuis. Gebruik ze om te oefenen!
Topfotografen specialiseren zich meestal op één of twee van deze onderwerpen, maar met de basistips voor elk specialisme voorkom je veel fouten en krijg je een mooiere serie foto’s aan het eind. Ik zal hieronder een paar geven om vast mee te werken, in latere blogs volgen er meer.

Een goed begin

Elke specialisatie heeft zijn eigen lenzen of zelfs camera’s. Het goede nieuws is dat je voor wat jij wilt bijna alles al in je mobieltje hebt zitten. Wat er niet in zit, kun je vaak voor een paar euro kopen in de App Store. Op elk terrein zijn er bovendien basistips die iedereen kan toepassen. Ik geef hier een paar voorbeelden.

Een spannend terrein voor velen is portretfotografie. Zomaar een vreemde schieten… hoe doe je dat? De oplossing: zorg dat hij of zij – en jij – minder vreemd wordt. Groet je onderwerp in zijn of haar eigen taal ook al spreek je die verder niet. Knoop een praatje aan, desnoods ‘met handen en voeten’. Zeg iets aardigs over het huisdier of de koopwaar. Zo wordt het al snel makkelijker om te vragen of je het portret mag schieten. Zorg dat op je foto ook iets van de omgeving of de bezigheid in beeld is door enige afstand te nemen. Dan voorkom je meteen de vertekening als je een gezicht van te dichtbij schiet.

Nog een voorbeeld: architectuur, gebouwen dus. Ze zijn overal anders en gelukkig, ze staan altijd stil. Basistip: zoek uit wanneer je het juist licht hebt en zorg dan vooral dat ze rechtop staan! Okay, één spectaculair achterovervallend gebouw mag, maar maak er geen serie van inzakkende plumpuddingen van, dat wordt snel saai. Houd dus je telefoon/camera altijd recht, neem de afstand die je nodig hebt, en als die er niet is, fotografeer dan een karakteristiek detail.

Meer tips voor het schieten van mensen, gebouwen en andere zaken – landschappen, planten, dieren, de straat – volgen de komende weken in mijn blog.

Napret

Wacht met het selecteren en nabewerken van je foto’s zoveel mogelijk tot je thuis op een goed scherm kunt zien wat er precies op staat. Geregeld valt de kwaliteit tegen, soms valt het ook mee, maar hoe dan ook kun je nabewerking en selectie veel beter doen op een groter, goed belicht (computer)scherm. Goede fotograferen besteden minstens zoveel tijd aan de selectie en nabewerking als aan het eigenlijke fotograferen. Goed nabewerken kun je leren. Ook hiervoor kun je tips verwachten in mijn blog – als je niets wilt missen, teken in op mijn nieuwsbrief!

Dit is het juiste moment om de auto te wassen!

Rijd jij ook het liefste naar de wasstraat als de zon schijnt? Dat is niet het beste voor je auto. In deze blog leg ik je graag uit waarom je je auto wat vaker moet wassen, zelfs bij regenachtig weer. Ook kom je te weten waar je het beste rekening mee moet houden bij verschillende weersomstandigheden en wassen.

Als het regent naar de wasstraat

Terwijl jij op je gemak naar de wasstraat rijdt, spetteren regendruppels voortdurend op de autolak. Eenmaal bij de wasstraat aangekomen is het werk al deels gedaan. Hardnekkig vuil of stuifmeel is al verzacht, zodat de klant in de meeste gevallen het voorwasprogramma kan overslaan. Veel autobezitters zijn huiverig voor watervlekken op hun pas gewassen auto. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, want in het merendeel van de wasprogrammas’s, van De Wasstraat De Meern, wordt er al een waxlaag aangebracht. Hierdoor glijden de regendruppels zo van je lak af.

Veel vuil tijdens de zomerperiode

Op lange zonnige dagen, zoals nu, trekken veel mensen erop uit. Lekker naar buiten! In de zomer hebben auto’s het erg zwaar te verduren. Zo heeft de lak veel meer te maken met insectenresten, vogelpoep en stuifmeel van bomen. Dit soort vuil blijft plakken en droogt snel op, waardoor het moeilijk te verwijderen is. Als de eigenaar van een voertuig geen garage bezit, dan zal de lak van zijn auto er in een mum van tijd veel slechter uitzien door slijtage. Tijdens de hete zomermaanden zou je de auto regelmatig moeten wassen. Hoewel het om natuurlijk vuil gaat, kan dit in combinatie met de hoge uv-straling erg schadelijk zijn voor de lak van jouw auto.

Auto wassen in de winter belangrijk

Ruim 10% van de autobezitters wast de auto zelden of vrijwel nooit. Dit komt overeen met zo’n 800.000 auto’s. Daarnaast geloven veel autobezitters dat het beter is om de auto in de winter niet te wassen, omdat het water dat daarvoor gebruikt wordt bij de lage temperaturen kan bevriezen en schade kan veroorzaken. Bij regelmatig gebruik is het aan te raden om wel regelmatig de auto schoon te (laten) maken. Smeltwater en vuil blijven aan de bodem van de auto plakken en zout en loog tasten de lak aan wanneer deze te lang aan de onderkant van de auto worden blootgesteld. Naast een bodem wasbeurt dragen zorgvuldig polijsten en een wax afwerking ook bij aan een betere bescherming van de autolak tegen bijtend strooizout en grit. Vooral in de winter is het belangrijk dat de auto de wasstraat volledig droog verlaat.

Regelmatig de auto wassen

Oké leuk. Maar nu even concreet! Wat is het beste voor de auto? Het antwoord is makkelijk. Was de auto eens in de twee tot drie weken, ongeacht het weer. Bij alle weersomstandigheden zijn er bepaalde soorten vuil die de autolak kunnen aantasten, en regelmatig wassen behoort tot het onderhoud van de auto.

De opmars van video bij acquisitie

Het is tegenwoordig lastig om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten. Hiervoor moet je creatief te werk gaan, wil je opvallen tussen alle marketing die je prospects voor hun kiezen krijgen. Een nieuwe manier is de inzet van video bij acquisitie.

Het is droevig gesteld met de meeste acquisitie tegenwoordig. De gemiddelde functionaris wordt tegenwoordig overspoeld met inwisselbare sales- en marketingacties van potentiële leveranciers. Hun tijdlijnen worden gevuld met gesponsorde content, die gratis e-books, whitepapers en onderzoeksresultaten beloven. Uiteraard in ruil voor een e-mailadres. Daarna gaan de marketingfunnels los door een keten aan ronkende mails los te laten. De superlatieven buitelen hierin over elkaar. Kijk! Lees! We hebben de beste, de nieuwste, de goedkoopste, de makkelijkste. Het gros wordt meteen verwijderd of uitgeschreven.

Kun je nog opvallen?

Het cold calling kom je tegenwoordig niet veel verder. 90% van de functionarissen neemt tegenwoordig niet eens meer de telefoon op, als de afzender onbekend is. Daarnaast is rendement van koude acquisitie extreem laag. Daarnaast kan het meeste van dit belgedrag niet door de AVG-beugel.

Toch blijft proactieve acquisitie een must in de business-to-business-sales. Wil je groeien in bestaande markten of nieuwe markten betreden, moet je aan de bak als sales- en marketingprofessional. Maar hoe val je op tussen die stortvloed aan marketing die prospects over zich heen krijgen? Het antwoord is een mix van creativiteit en persoonlijkheid.  

Video is mainstream geworden

In tijden van Covid hebben we allemaal een switch van live- naar videocontact gemaakt. Thuis aan de keukentafel, afwisselend via Zoom, Teams of Hangout contact met klanten, collega’s en leveranciers. Deze platforms zijn met meer dan 1300% gegroeid volgens conservatieve schattingen. Het feit dat video zo is ingeburgerd heeft nog een gevolg gehad. Je kunt niet alleen direct contact hebben via video, maar ook gemakkelijk een boodschap opnemen en versturen. Daar ligt een kans voor acquisitie.

Van platte tekst naar beeld

Al die berichten die we versturen aan prospects via LinkedIn, e-mail of via andere kanalen hebben een groot nadeel. Je kunt alleen tekst inzetten. De emotie, je overtuiging en je persoonlijkheid neerleggen in droge letters is een grote opgave. Daarbij zal de ontvanger ook nog je boodschap anders interpreteren dan je hebt bedoeld. Om iemand warm te maken om een afspraak met je maken, wil je de ander toespreken. Een persoonlijke video bij acquisitie waarin je de prospect op een creatieve wijze verrast, inspireert en activeert.

Wat is het plan?

Je kijkt op het LinkedIn-profiel, naar recente content of de website van je prospect. Kies daarna een kapstokje waarop je kan inhaken. Misschien hebben ze een product gelanceerd, een overname gedaan of een nieuwe klant binnengehaald. Kies iets positiefs. Bereid een boodschap voor door een bruggetje te maken tussen dit haakje en een idee dat je hebt waarbij je kunt helpen. Maak er geen scherpe elevatorpitch van, het moet een beetje spontaan overkomen.

Zet je webcam aan en spreek een persoonlijke boodschap in. Vergeet geen call-to-action toe te voegen. Bijvoorbeeld dat je de ambitie hebt om nader kennis te maken, een demo te geven of dat je gewoon benieuwd bent naar een reactie. Maak het filmpje niet langer dan een minuut. Er zijn tegenwoordig een hoop online tools, waarbij je via je webcam een kort filmpje kan opnemen. Denk aan Vidyard, Genially of BombBomb. Hierbij krijg je een unieke URL mee, die je kunt versturen via mail of DM. Dan kan je prospect met een druk op de knop je videobericht bekijken.

Creativiteit wint

Hoeveel van dit soort videoberichten heb zelf al binnengekregen of verstuurd? Juist ja, daar ligt dus op dit moment een kans. Van al het marketinglawaai wat op een gemiddelde functionaris af komt, zal een persoonlijke boodschap met een actuele inhaker er dik bovenuit steken. Het is een creatieve manier om op de radar te komen bij je prospect. Op het grootste gedeelte van de videoberichten die ik zelf verstuur, krijg ik zeer positieve reacties. “Dat zou mijn salesafdeling ook eens moeten doen” is een veelgehoorde response.  

Video bij acquisitie staat niet op zichzelf, maar is een waardevolle aanvulling op alle traditionele kanalen die je tijdens een acquisitieproces kunt inzetten. Het werkt prima in combinatie met social selling, referral marketing of als aankondiging van een telefoontje. Ga ermee experimenteren en neem het voortouw. Als iedereen straks begint met het versturen van videoboodschappen, dan ben je te laat.

Meer weten over professionele acquisitie? Check het boek de Par5 methode of download de gratis introductie.

Moluks verhaal zeventig jaar onderbelicht in het archief

Molukkers zijn dit jaar al 70 jaar ‘tijdelijk’ in Nederland. Door omstandigheden en het wegkijken van de Nederlandse regering is dit tijdelijk verblijf, noodgedwongen permanent geworden. Soms vraag ik mij af of de ‘dekolonisatie’ mijn Molukse overgrootmoeder te veel geworden is. Een hartaanval zorgde ervoor dat ze haar laatste adem blies in voormalig kamp Westerbork.

Persoonlijke archieven belichten

De meeste Nederlandse archieven vertellen het Molukse verhaal niet of nauwelijks. Echter vind je binnen de gemeenschap soms een koffer met kostbare foto’s. Geïnspireerd op de koffer en het leven van mevrouw Lisapalij maakte ik de fotoserie “If I could Only Imagine”. De serie is een kritische noot op het gebrek aan representatie van het Molukse narratief, in de Rotterdamse archieven. Ook de moeite die daaraan gepaard ging, om mijn eigen familiegeschiedenis te kunnen plaatsen, komt aan bod. De archieffoto’s van mevrouw Lisapalij gaven mij een goede indicatie van hoe het er ongeveer uit zou hebben gezien.

Fotografie als handvat

Eliza Bordeaux, serie: “If I Could Only Imagine” 2020

Het werk legt de nadruk op mijn Molukse wortels en borduurt voort op mijn eerdere werk: “Viering van Ontkenning of het Onbestemd Exotische”.
Er is bewust gekozen voor een hermetische beeldtaal waarin epos en symboliek verwerkt zijn. Ik hoop daarmee de kijker voldoende te prikkelen om zelf eens op onderzoek uit te gaan. Door bijvoorbeeld aan de hand van een foto een gesprek aan te gaan. Over de Molukse, en daarmee dus de Nederlandse geschiedenis.

Alle mensen doen er toe

De serie is gemaakt in een bewogen jaar. Tijdens de antiracisme demonstratie in Rotterdam werd de actualiteit er van zichtbaar gemaakt. Het viel me op dat zwarte mensen uit de koloniale ‘Oost’ meeliepen om onrecht aan de kaak te stellen. Schending van mensenrechten, het zelfbeschikkingsrecht en massamoorden zijn verdrietig genoeg de realiteit in Papua Nieuw Guinea en de Molukken. Deze omstandigheden zijn onlosmakelijk verbonden met de koloniale geschiedenis van Nederland. Is Nederland bang om op het matje te worden geroepen als deze verbinding opgemerkt wordt? Bijvoorbeeld door foto’s van Molukkers in Nederland in archieven te ontsluiten voor het publiek? Of duidt het gebrek aan foto’s op desinteresse? Omdat de foto’s misschien zelfs nooit genomen zijn?

Terug naar de demonstratie. Het was serieus. Maar ook feest. Een grote gemêleerde groep liet merken dat álle mensen er toe doen. Vreugde, liefde, verbroedering en herstel kwamen vrij door dit statement. Elk mens behoort zich in vrijheid te kunnen bewegen en erkend te worden als die is. Alleréérst mens. Net als jij en ik. We weten dat ongekend ook onbemind maakt. Daarom lijkt het me zeker een eerste stap om Molukse perspectieven van de Nederlandse geschiedenis óók onder te brengen in de stadsarchieven en archieven van musea. Op die manier wordt er niet meer weggekeken, maar erkend dat dit volk in ballingschap wezenlijk onderdeel uitmaakt van de samenleving. Bovendien deze ook nog enorme verrijking biedt.

Alle inzittenden in je auto gerust de weg op

Het is een mond vol; de schade inzittendenverzekering. Wat dekt deze nou eigenlijk? In ieder geval de inzittenden in jouw auto. En wat is het verschil met de ongevallen inzittendenverzekering? In deze blog lees je er meer over.

De kinderen gaan naar school en jij bent aan het werk. Dat betekent rennen, haasten en veel onderweg. Als gitaarleraar ben je dol op muziek. Als je de kinderen naar hun sportles brengt, klinken de mooiste klanken dan ook uit de speakers van de auto. Je kinderen kijken filmpjes op hun tablet. Het is een gezellige boel! Natuurlijk let je goed op, maar de laaghangende zon schijnt recht in je ogen. Hierdoor zie je met moeite, maar net op tijd, dat het stoplicht op rood springt. De auto achter je zag het te laat en knalt met grote snelheid tegen jouw auto!

Je bent even verward. Je kijkt snel hoe het met je kinderen gaat. Wat een opluchting! Alles is goed met ze. Zodra je wilt opstaan merk je dat je geen gevoel meer hebt in je rechterhand. Je ziet je carrière als gitaarleraar in rook opgaan.

Wat nu?

Stel dat je door het ongeluk de functies in je hand verliest en je beroep niet meer volledig kan uitoefenen. Hoe zit het dan met je inkomen? De basisdekking van je autoverzekering vergoedt dit niet. De extra dekking schade inzittenden kan je wel helpen. Deze vergoedt onder andere het verlies van inkomen. Is dat even een zorg minder.

Wat heb je verder aan de schade auto inzittenden verzekering?

Naast een vergoeding bij schade aan jezelf, je gezin, andere kinderen of andere inzittenden in je auto, krijg je met deze extra dekking ook een bedrag voor kapotte spullen. Zoals de tablet die door het ongeval in duizend stukjes ging. Oh ja, het gaat dan wel om spullen die van jezelf of van je passagiers zijn. Het verzekerde bedrag van de schade inzittendenverzekering is bij OHRA maximaal € 1.000.000,-.

Is dit niet hetzelfde als de ongevallen inzittenden verzekering?

Nee, dit is echt een andere dekking. Een ongevallen inzittendenverzekering keert alleen uit bij blijvende invaliditeit en overlijden en heeft een standaardbedrag. Dat zou bij dit ongeval niet genoeg zijn. Bij de schade inzittendenverzekering krijg je de echte schade betaald. Schade aan kleding, bagage, huishoudelijke hulp en medische kosten horen daar bijvoorbeeld ook bij. Dat is toch wel een groot verschil met de ongevallen inzittendenverzekering.

Zo ga je echt goed verzekerd de weg op!

Japanse eetcultuur

Japans eten is ook in Nederland erg populair. Er is veel variatie in soorten Japanse gerechten en hapjes.

Populaire Japanse gerechten

De populairste gerechten zijn natuurlijk sushi en sashimi. Daarna ramen (noodles), tempura tempura snacks, curry rijst, Okonomiyaki (hartige pannenkoek) en shabu shabu (soort hotpot). De nieuwste trend in Nederland is de hibachi grill (tafelgril voor in huis).

Hoewel Sushi en sashimi zijn het meest bekend zijn, is Streetfood is vooral op Japanse food events erg in trek.

Traditionele Japanse eetcultuur

De basis van de Japanse eetcultuur bestaat uit rijst en miso soep.

Een standaard Japanse maaltijd heeft altijd een basis van rijst en miso soep. Meestal wordt er gebruik gemaakt van seizoens ingredienten. Als bijgerecht wordt er een stukje vis of vlees en ingemaakte groenten of gekookte groenten geserveerd. In de traditionele Japanse keuken vindt je rijst, ramen, udon, vlees, vis en miso soep.

Trends

Hibachi grill

Januari 2021 is de nieuwste Japanse trend op de Nederlandse markt geïntroduceerd, de Hibachi grill. Voor de Hibachi grill wordt gebruik gemaakt van Binchotan (houtskool). Het kenmerk van deze houtskool is dat het langer meegaat en weinig geurtjes afgeeft. De Hibachi grill is in principe geschikt voor horeca gebruik, maar is ook geschikt voor thuisgebruik. Bovendien is het erg belangrijk is te zorgen voor een goede ventilatie.

Streetfood

In Nederland is streetfood uit Japan er populair op Japanse evenementen. Ook vinden Japan fans het steeds leuker om thuis zelf Japanse snacks te maken.

De meest gegeten streetfood snacks in Japan zijn; Okonomiyaki (hartige pannenkoek), Watame (suikerspin), Yaki Imo (gebakken aardappels), crepes, imagawayki (mini rode bonen pannenkoeken), nikuman (dumpling), Tayaki (koekjes gevuld met rode boven in de vorm van een vis) en takoyaki (gefrituurde inktvisballetjes).

Teppanyaki

Teppanyaki is echt een gezelligheids etentje. De chef bereidt het eten op een grote metalen plaat. De gasten zitten aan een soort bar tafel waar zij alles goed kunnen zien.

Culinair Japans

Kaseiki dinner (kaseiki-ryori)

Een Japans kaseiki diner is echt een culinair hoogstandje! De chef heeft zijn uiterste best gedaan om alle facetten van dit diner er zo perfect mogelijk uit te laten zien. Bovendien is de kwaliteit van de ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Alles is vers bereid en zo niet rauw opgediend. Om dit alles tot een culinair succes te maken worden de gerechtjes opgediend op prachtig Japans servies!

Culinair hoogstandje

Het servies bestaat vaak uit kleine schaaltjes en kommetjes in allerlei bijzonder vormen en kleuren. Ook gebruikt men kleine hibachi’s of andere mogelijkheden om aan tafel het vlees of de vis nog kort te grillen. Het gaat bij het Kaseiki diner naast de smaak ook om de sfeer, kortom een unieke culinaire ervaring!

Winter Kaiseki, Food & Drink - THE BUSINESS TIMES