Heb je moeite met snel in slaap vallen?

Oorzaken en tips om snel te slapen

Gezonde nachtrust maakt onderdeel uit van een gezonde levensstijl


Sneller in slaap vallen
Heb je moeite met snel in slaap vallen? Dan ben je één van de miljoenen mensen die hiermee worstelt. Je zal dan merken dat jouw gedachtes in bed elke kant op gaan en je lichaam maar woelt en draait, terwijl jij gewoon in slaap probeert te vallen.

Slapeloosheid
Niet alle slapeloosheid is hetzelfde. Mensen ervaren slapeloosheid op verschillende manieren. Zo is er slapeloosheid op korte termijn, welke optreedt gedurende een korte periode (enkele nachten) en chronische slapeloosheid die wel drie maanden of langer kan aanhouden. Voor veel mensen is “het in slaap vallen” (begin van de slaap) het belangrijkste probleem , anderen worstelen juist met het “doorslapen” (slaaponderhoud).

Oorzaken waarom je niet snel in slaap valt
Er zijn talloze oorzaken van slapeloosheid. Ook kunnen meerdere factoren een rol spelen. Het slechter slapen kan vervolgens weer andere gezondheidsproblemen veroorzaken of juist verergeren, waardoor er een complex ontstaat van oorzaak en gevolg.

Slapeloosheid en stress
Zo kan stress een uitdaging vormen voor een goede nachtrust. De stressreactie kan te maken hebben met je werk, school, sociale relaties, etc. Het zijn allemaal verschijnselen van spanning en een verhoogde waakzaamheid. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor het gemakkelijk in- en doorslapen.

Slapeloosheid en onregelmatige slaapschema’s
Het belangrijkste ritme van de biologische klok is het 24-uursritme. Dit ritme noemen we ook wel het “circadiaanse ritme” (circa betekent ongeveer, dia betekent dag). Het regelt jouw slaap-waakritme. Maar ook bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur, hartritme en hormoonafgifte.

Verstoord dag- en nachtritme
In een ideale wereld volgt de biologische klok dus het dagelijkse patroon van dag en nacht. In werkelijkheid hebben veel mensen echter slaapschema’s die een verkeerde uitlijning van het circadiaans ritme veroorzaken. Twee bekende voorbeelden hiervan zijn de jetlag en ploegendiensten.

Ongezonde levensstijl
Ongezonde gewoonten en routines met betrekking tot een bepaalde levensstijl kunnen eveneens het risico op slapeloosheid verhogen.

Redenen van slaapproblemen:

  • de hersenen tot laat in de avond gestimuleerd blijven, bijvoorbeeld door lang te werken, videogames te spelen of andere elektronische apparaten te gebruiken.
  • laat in de middag dutten, kan je slaaptiming verstoren en het moeilijk maken ’s nachts in slaap te vallen.
  • lang uitslapen met als doel de verloren slaap in te halen, kan de biologische klok verstoren en het moeilijk maken een gezond slaapritme aan te houden.
  • Cafeïne en/of nicotine zijn stimulerende middelen die urenlang in je systeem blijven. Alcohol, weliswaar een kalmerend middel, kan ook de slaapcyclus verstoren. Het eten van zware maaltijden en gekruid voedsel (met name op de avond) kan lastig zijn voor de spijsvertering en tot slaapproblemen leiden.

Hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?
Wetenschappelijk onderzoek maakt duidelijk dat slapen op elke leeftijd essentieel is. Slaap stimuleert de geest, herstelt het lichaam en versterkt vrijwel elk systeem van je lichaam. Maar hoeveel slaap hebben we echt nodig om deze voordelen te krijgen?

Kwalitatieve slaap per nacht
De richtlijnen van de National Sleep Foundation adviseren dat gezonde volwassenen tussen de 7 en 9 uur kwalitatieve slaap per nacht nodig hebben. Baby’s, jonge kinderen en tieners hebben meer slaap nodig om hun groei en ontwikkeling mogelijk te maken. Ook 65-plussers zouden minimaal 7 tot 8 uur per nacht moeten slapen.

Tips om snel in slaap te vallen:
Vier praktische slaaptips die jij direct toe kan passen om beter te slapen:

Slaaptip 1:
Jezelf forceren om in slaap te vallen gaat niet werken

Slaaptip 2:
Creëer een avondroutine voor het slapen gaan

Slaaptip 3:
Neem ook ’s middags geen kopje koffie meer!

Slaaptip 4:
Zorg voor regulariteit

Meer informatie en tips om snel in slaap te vallen? Ga naar www.passievoorslapen.nl

Slaap lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *